Nicknames.

Blev en aning inspirerad av Felicias (http://filisia.blogg.se) när hon hade skrivit om de smeknamn hon hade/hade haft genom åren. Tänkte därför skriva lite om mina..

VOVVE - Mitt allra första "smeknamn" var Vovve, det var min kära storasyster Erika som sa det om mej när jag var nyfödd, iofs sa hon väl det till allt så det kan man väl egentligen inte kalla smeknamn, men ändå.

ELLE - Ett namn som verkligen har och kommer att förfölja mej hela livet, det var också min storasyster Erika som kom på, troligen av den enkla anledningen att det var för svårt att säga Ellinor för det lilla flickebarnet när jag var född. Jag har många gånger sagt till folk att dom faktiskt får sluta kalla mej för Elle eftersom jag inte har tyckt om det, det låter som ett bäbisnamn..en rolig sak var t.ex när jag skulle börja gymnasiet och jag sa till mamma och pappa att det var sån tur att ingen visste att jag kallades för Elle, för då skulle ju alla kalla mej för Ellinor.
Så på det första föräldramötet som vi var på, där i princip alla elever och deras föräldrar i hela klassen var på så skulle alla föräldrar presentera sej och berätta vem dom var förälder till. Givetvis så kläcker pappa och mamma ur sej: "Hej jag heter Ingvar och jag är pappa till Elle" och "Hej jag heter Britt-Louise och jag är mamma till Elle". Jaha, då blev jag alltså Elle för dom med.
Det är som synes svårt att avvänja mina nära och kära med att kalla mej för det så jag har accepterat att jag aldrig kommer att få heta något annat. Tror jag måste vända mej till länsstyrelsen (eller vilka man nu pratar med) och byta namn officiellt. Elle it is!

PELLE - Jag har ett förflutet som dagisfröken faktiskt, och under tiden som jag jobbade där så var det ett litet barn som envisades med att kalla mej för Pelle. Hur många gånger jag än förklarade att jag faktiskt hette Elle så ville han inte lyssna, så jag bytte alltså kön och blev en Pelle, och nu verkar jag onekligen vara en Pelle för alla barn på det där stället. På senare tid har faktiskt också Emelie börjat kalla mej för Pelle och det verkar som det är något hon tänker fortsätta med. Jag är alltså en pojke. Tackar, det var det enklaste könsbytet jag har varit med om.

JUCKARKUNGEN / JUCKAR / JUCKIS - Ja, nu tror ni väl att det ligger något riktigt perverst bakom detta namn, men det kan jag säga er att det gör det inte. Fick väl detta namn när jag var 14 ungefär. Det var även denna gång min syster Erika som hade ett finger med i spelet. Hon ritade en teckning till mej där hon skrev (utan någon som helst anledning) Elle Pelle Juckarkung och därav blev jag Juckarkungen med hela svenska folket.

EISTEN - Under den sista tiden på Rätans skola hade jag och Ida en aning märkliga smeknamn på varandra, hon kallades för "Idun-Julle" eller "Hedda" och jag kallades helt sonika för "Eisten-Juckis".

CPELLE (sägs CP-ELLE) - Vet inte riktigt hur detta namn uppkom, men det var nog någon gång när lunar hade sin storhetstid.

BYBAREN FRÄNSTA - Orkar faktiskt inte riktigt förklara vart detta namn kommer ifrån, ändå ingen som kommer att fatta det roliga med det hela förutom Ida. Det är ett internnamn mellan mej och henne kan man säga.

MOSES - En gång kom Erika, Emelie och jag på att vi skulle hitta på smeknamn åt varandra och Moses blev mitt namn, dock var det inte många gånger detta namn användes, men men.

OSKAR - Det var en gång en tid då det var modernt att ha en s.k. "Fiskarhatt" på sej, det hade även jag. Min pappa hade tittat på Skilda Världar där det fanns en karaktär som hette Oskar som också bar en fiskarmössa och så kom det namnet.

BELLINOR / HELLINOR - Bellinor namnet uppkom när jag var i Norge, jag skulle starta en användare någonstans på internet och Ellinor var upptaget, då fanns bara Bellinor att välja på och så fick det bli. Har inte blivit kallad för det överdrivet många gånger dock. Av det namnet kom också Hellinor, eftersom jag heter Ellinor Haraldsson, det var min Norsk-Svenska vän Spira som gav mej det namnet.

ÄPPLET - Denna förklaring är väldigt enkel, mamma råkade säga fel namn till mej en gång när hon åt ett äpple, därefter har Emelie kallat mej för Äpplet vid ett flertal tillfällen, och när vi spelar kort är det alltid Äpplet som står på poängpappret.

ELLIIICIOUS - Aron kom på detta namnet till mej, han tyckte kanske att det passade bra på en så delicious person som jag. haha.

ELLIII - Kom nog efter Elliiicious, eller var det tvärt om?

HÄRRY - Förklaringen till det här namnet är också ganska svår att förstå om man inte var med när det uppkom. Så det är också ett intern-namn.

Kommer inte på några mer namn för tillffället, men det var väl ganska många ändå.

Kommer dock på en annan sak, när jag var liten så bestämde jag att på Söndagar hette jag inte Elle, utan då hette jag Olle. Det var väl ändå ganska komiskt?

/Adjö på er!

Kommentarer
Postat av: Sophie

Hur orkar du människa?

Postat av: Erika

Jag satt just och tänkte på Olle och undrade när det skulle komma, och det gjorde det i slutet. Hihi. Det där med Moses har jag dock ingen aaaaning om, när var det?? Minns Emelie??

2008-04-07 @ 07:41:57
Postat av: Ida

Du glömde minsann ett, Petronella, haha!

2008-04-07 @ 11:09:37
URL: http://iidaa87.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se