dagens mening.



Idag är det meningen att man, som min far, ska gå och lägga sig tidigt för att invänta tomten. Man ligger där i sängen, kan inte somna för man längtar nästan ihjäl sig efter dopparedagen. Helst vaknar man en sväng på natten också och inser att det fortfarande inte är morgon, sen vaknar man okristligt tidigt på julaftons morgon. Sen är det bara en lång väntan på att Kalle Anka ska börja och sedan på att tomten ska komma och att man ska få öppna julklapparna. Sen leker man, alternativt något annat, med sina julklappar, beroende på vad man fått och vad man har för ålder. Tittar på filmen man fick kanske och bara myser.

I den verkliga världen står det till såhär. Man är helt slutkörd nu på kvällen och längtar nästan efter att få lägga sig. Innan man somnar önskar man att man hade en dag till innan jul så man hann hitta dom där riktigt perfekta julklapparna (har tyvärr inte gjort det i år, men jag hoppas ni blir nöjd ändå min kära familj). Man ställer klockan så man ska komma upp i tid, men snoosar alltid och kliver inte upp förän framåt lunchtid ändå. Man gör sig i ordning och sen följer en evig väntan..på maten! Har erbjudit mig själv att vara chaufför upp i år så det blir ingen julsnaps (gör mig absolut ingenting). Sätter sig inne vid granen och tittar på barnen när dom river upp julklappspappret och sedan börjar på nästa innan dom knappt fått upp den förra. Fikar kaffe och paj och pratar om allt möjligt och lite till i några timmar innan det är dags för färden hem. Det är förutsägbart, men mysigt.

Yes, thats how it is! Vi har till och med, död åt den idén till nästa år, slopat granen i år. Det brukar alltid vara jag och min syster (den yngre) som klär granen tre dagar innan julafton. Men i år har ingen av oss tagit tag i det och det känns faktiskt som om det är skit samma. Kanske det är därför julkänslan inte har infunnit sig. Men som sagt, nästa år blir det andra bullar, för som traditionen säger är det här vi ska vara då och jag tror inte att någon går med på att vi skiter i granen. Dessutom (även om han/hon är liten då) så måste vi ju ge Bebbibooo det bästa av julen redan från början.

Som sagt, julafton i morgon och inte en förbannade julkänsla. Men vad gör det, man får vara omgiven av familjen och det är väl ändå det viktigaste.

/ Ellinor - vemodig..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se