Jultidningar.

Nu har jag gjort mitt i ungdomsvärlden, har köpt jultidningar av både Stina och mina två grannpöjkar Måns och Elias. Man har tammehuun blitt som en gammal tant som sitter hemma och blir överlycklig när det kommer barn så man mysande får bläddra igenom tidningen med alla dessa mysiga julböcker och vykort. Så mysigt att man dessutom måste handla av allihop som kommer till en. Men nu ska jag fan låsa dörren. Tycker inte om att behöva säga "nej, jag har redan köpt" när det kommer en liten försäljare med en ill-liten ryggsäck med en ännu mindre penna i och frågar om man vill handla medan dom sträcker fram sin knöggliga katalog.
Jag minns själv hur det var i början på 60-talet när man själv var ute och sålde årets nummer av Smålänningens jul och mors väggalmanacka anno 1961. För varje person man hade sålt till cyklade man hem på sin pyttelilla cykel och räknade ihop hur mycket man hade sålt för. "Jaaa, 79 kronor till, bara 6734 kronor kvar tills jag har sålt upp till högsta premien". Sen cyklade man iväg på sin lilla cykel igen.


Det var minsann tider det.


Kommentarer
Postat av: Em

Aww, va gooooo =)

2009-09-04 @ 21:35:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se