Sourstromming.

Kvällen har bedrivits inom Bryngelhögens skolas för kvällen stinkande väggar. Nåväl, för en surströmmingsrookie kan man kalla det stinkande i allafall. Men efter fem minuter bedövas alla sinnen av den faktiskt så gamla smaken. Men gott är det. Lyckades trycka i mig tre surströmmingar, varav två med ryggfenan kvar, då jag glömde ta bort den. Lök inmundigades också till, jag åt ungefär tre liter. Vill inte berätta vad jag tror att jag stinker som nu. Men en lite klämmig doft måste jag nog medge att jag kan tänkas ha.
Pappa vann till mammas glädje sju liter rensade lingon. Nu blir det syltkok tänkte jag, "Dom ska jag frysa in" sade mamma med glädje i blicken. Förövrigt kammade family H även hem en fruktskål, en väska och ett par tjockstrumpor. Jag som satsade åttio kronor på kalaset vann inget av ovanstående. Men jag fick glädjen att ha åldersmannen Erik till bordet. Han torde vara den visaste i trakten. Dock inte den mest pratglada.

I morgon blir det plock i lingonskogen har det blivit bestämt. Sist håvade vi in tjugo liter av skogens röda guld. Bäst att ge sig ut innan allsköns jägare kommer ut i naturen, ty det är antagligen på Klaxåsens imperium vi ska komma att finna diverse bär, och då är det inte nådigt om man råks på att gå ut under jaktens dagar. Det kan nämligen komma att beivras å det grövsta. Om man inte får ett skott i pallet innan förstås.

Fick förresten inte jobbet jag sökt på Skistar. Dom tog möjligtvis någon mer bevandrad människa inom turismen. Förstår inte varför dock. Jag sa ju till och med till dom på rekryteringsdagen att jag var bäst.

Nåväl, nu är det nog dags att slå igen ögonlocken och sova en smula innan morgonen gryr.
Pappa kom nyss upp och sa att vi snart skulle på julotta, tror han är en smula yr.

Godnatt på er folkens.


Kommentarer
Postat av: Nellie.

Om du har tid någon gång skulle jag gärna vilja ha hjälp med några småsaker i bloggen. :).

Postat av: Maja.

Har aldrig förstått det där med surströmming, dock kan det ju bero på att jag aldrig lyckats ignorera den förfärliga lukten:)

2009-09-07 @ 19:20:41
URL: http://mcaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se