Nyfikenhet.

Idag alla barn ska vi tala om nyfikenhet.
Det finns Gud så förbannat många nyfikna människor, i synnerhet i småbyar. Jag syftar främst på denna by nu alltså. Så fort man är ute och tar en raggarrunda med pundarkärran står hälften av befolkningen i fönstret och kollar vem det är som äte ute och far.
Igår till exempel vände jag på en gård längst borta i byn, och tror inte på fan att papegojan mittemot var tvungen att sticka fram kålhuvve bakom gardinkanten och kika.
Samma tur när jag var på andra sidan sjön och for, var det en gubbe ute och gick, och i samma stund som jag susade förbi med lortbilen (som nu är ren) var han tvungen att stanna, mitt i sin gång, och glo på mig och min bil.
Har människor inget för sig eller vaäre?

Nu kanske ni undrar varför jag drar en runda på byn titt som tätt? Jag gillar helt enkelt att ta en biltur på kvällen. Det har liksom blivit en tradition att jag packar in Erkki i bilen och åker ut på rövarstråt runt byn.

Sen har vi ju även en hope människor i denna by som vet väldigt mycket. Dom vet mer om mig än vad jag vet själv. Det tycker jag är en smula konstigt.
Det kan dock ha en fördel, skulle man råks på att bli på fyllan och få jordens minneslucka, så behöver man inte vara bitter för det, för alla andra på bygda vet vad man har haft för sig.

Ja, hujedamig. Nu ska jag till Klövsjö och göra en studie om dom är lika nyfikna där..

Kommentarer
Postat av: Sara

Det skulle vara en ära att få följa med på en liten ragg någon kväll! =)

Postat av: Helena

dagens sanning måste jag säga..framförallt det sista stycket, men som du säger, det är ju alltid bra om någon annan kan fylla på eventuella minnesluckor..

Det är därför det är skönt att bo poå Frösöa där man är totalt anynom,,skulle man råkas på att dö är det ingen som hittar en på flera år...om man bortser från att man har familjen i samma lägenhet då...

2010-04-05 @ 21:23:54
URL: http://livetigymmet.blogspot,com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se