Återigen..

Än en gång ska vi ta upp det här med felstavningar.

Jag gör felstavningar. Du gör felstavningar. Alla gör felstavningar. Ibland.
Vissa stavar fel jämt. Människor som jag vet inte har någon diagnostisk felstavnings-sjukdom. Kollar man bara alla statusuppdateringar på facebook så märker man. Sånt där gör mig förbannad. Faktiskt.
Följer speciellt en människas statusuppdateringar frekvent. Denna människa stavar fel i VARENDA uppdatering. Exempel på dennes skrivfel är `nu sak jga sova`. Bokstavs-platsbyte även kallat. Visst att man kan slinta på tangenterna och sätta bokstäverna i fel ordning, men någon hejd får det väl ändå vara? Man läser väl igenom texten innan man publicerar den?! (Att inte göra det är som att torka sig innan man skiter). Och allt som oftast känner man på sig när det råkade bli lite fel.
Samma person lider även av ett syndrom som på latin kallas `icke-sättus-punktus-eller-kommus`. En mycket allvarlig åkomma som visar sig i att personen aldrig sätter punkt- eller kommatecken. Det gör mig rent ut sagt rasande att läsa en text där det exempelvis står; ´Idag har jag fyllt år jag fick en plånbok tack så mycket`. Huh? För rolighetens skull läser jag alltid dessa små texter som det står, utan att andas emellan.

Än en gång, snälla människor, vårda det svenska språket! Snart har vi bara massa felstavningar kvar. Är det så Du vill att dina efterlämningar ska leva?

Tänk till!

(Och ännu en gång vill jag påpeka att jag inte tror att jag själv är perfekt i min skrift. Men jag försöker i allafall).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se