M/S Birger Jarl.

Jaha, nu tänkte jag skriva lite om september 2005,
då jag och mina 5 vapendragare bagav oss ut på äventyr till sjöss.

Under Countryfestivalen 2005 bokade vi resan som skulle gå av stapeln i September,
med båten Birger Jarl skulle vi i 24 timmar kryssa över till Åland och kalasa lite.

Med Erika, Micke, Ida, David och Andreas i bagaget gav vi oss iväg med denna fara:

image126

denna bilden bjuder på en mindre modern Bigge, bilden är nog tagen då Bigge hade sin storhetstid,
för inte kan man säga att han hade det hösten 2005 iaf.

image127

Detta är en bild som visar en C-hytt (en hytt under däck utan fönster alltså),
eftersom resans mål var att kalasa mest så tyckte vi att det inte spelade så stor roll hur hytterna såg ut.
Men jag kan säga såhär i efterhand att ska man åka med Bigge ska man defenitivt kosta på sej en hytt tidigare i alfabetet eftersom hytterna som vi hade inte alls såg ut som den på bilden, toaletterna hade flagnad gulfärg på väggarna och hytterna i allmänhet var minst sagt klaustrofobiska.

image128

I alla fall så beslöt vi oss för att inte gräma oss över dessa undermåliga hytter utan gå till baren istället.

När det var dags att besöka Taxfree kom den andra överraskningen, jo, några i gruppen hade betalkortet Maestro, som tydligen inte fungerade ombord. Kul. Både jag och Andreas var nu utan cash. Men ingen fara och färde tänkte vi, Erika sitter ju på kosing. Men det bar sej inte bättre än att hennes VISA-kort gick ut just den dagen (jag vet, det låter dom en dålig historia, men det är faktiskt sant). Nu fick vi skramla ihop våra kontanter för att överhuvudtaget få en öl i våra alkoholtörstande kroppar.

image129

Dagen efter var det dags för Skärgårdslunch i restaurang Roslagen,
eftersom maten var betald behövde vi inte oroa oss över den iaf, men vad skulle man dricka?
Fick en snilleblixt om att vi faktiskt kunde lösa in hyttnycklarna och få 20 spänn per nyckel så vi kunde köpa oss den flytande förtäringen. Men när jag skulle lösa in nycklarna erbjöd de att antingen få 20 kronor eller en vin flaska,
törstig som man var så tog jag både och (jag hade två nycklar).

Nu kan man egentligen bara tänka tillbaka och skratta åt det, men då var det verkligen fördjävligt.
Räddningen var nog att Kenny stod i hamnen och tog emot oss :).

Här kommer ett urplock av bilder från helgen:

   

Dom andra bilderna är tyvärr totalt borta, måste detektiva lite efter dom.

Här kommer även några citat från helgen (som faktiskt jag har uppskrivna):

DAVID - Elle, jag ska berätta en sak för dej, jag spelade trippelboll en gång och fick en fotboll rakt på bollarna och det gjorde så ont att jag hade kunnat strypa en hundvalp.

IDA (På Gävlebro) - Åh, dessa spelautomater förföljer mej!

GUBBE PÅ BÅTEN (som inte får igen ett fönster och en utlänning kommer och hjälper honom) - Tack ska du ha din gamle kurd!

MICKE i restaurang Roslagen - Jag kan inte äta remouladsås, kan jag inte få lite gräddfil? Nähäpp, lite filmjölk då?

Nåväl, det var väl det jag hade att bjuda på idag.

Tjipp Tjopp Sockertopp!

Kommentarer
Postat av: erika

hahahahaha det var underbara minnen.

2008-04-06 @ 20:42:18
Postat av: Bergman

Haha, jag har själv varit med om en skräckupplevelse när jag åkte med den båten, om du önskar så kan du läsa om det äventyret här:



http://mountainmania.se/?p=1546

2011-09-01 @ 18:10:36
URL: http://www.mountainmania.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se