Astrid Lindgren.

Har Ni, som jag, också många gånger undrat hur Astrid Lindgren-filmernas skådespelare ser ut idag?
Well, today´s your lucky day..

Jag har, endast för eran skull (och lite för min egen) suttit ett par (!) timmar och letar reda på lite bilder;
(Det blir fler inlägg efter varandra eftersom det blir så mycket).




Först ut har vi ´Tjorven´, eller Maria Johansson som hon heter egentligen.
Hon är idag 53 år och har på senare år ägnat sig åt teater och medverkar i lek- och spelprogram som deltagare.



`

`Pelle` eller Stephen Lindholm fanns det bara väldigt små och dåliga bilder på vad jag kunde finna. Han är i dagsläget 55 år och arbetar som journalist på tidningen "Kommunalarbetaren".



`Farbror Melker`, Torsten Lilliecrona föddes 1921 och dog 1999 i en ålder av 78 år. Som lite intressant kuriosa kan jag berätta att Torsten hade mycket svårt att få roller i film och tv eftersom han förknippades så starkt med sin roll som Farbror Melker.

 


`Malin`, Louise Edlind-Friberg är i nuläget 63 år gammal. Hon har varit politiskt aktiv i många år och är nu ordförande i stiftelsen Strindbergssällskapet.

 


`Freddy`, Bitte Ulvskog (den äldre av de två på bilden) är idag 58 år gammal och arbetar som revisor.



`Johan Melkersson`, Björn Söderbäck. (Inte helt hundra på om det är han, men nästan säker). Är idag 58 år och arbetar som skådespelare på teater.



`Nisse Granqvist`, Bengt Eklund. Föddes 1925 och dog 1998.

Tyvärr hittade jag inga bilder på resten av skådespelarna som de ser ut idag, men ni får lite information om dessa;

Urban Strand som spelade `Niklas Melkersson` är idag 59 år och arbetar som Marknadschef.
Eva Stiberg som spelade `Märta Grankvist` föddes 1920 och dog 1990 i en ålder av 70 år.
Siegfried Fischer som spelade `Söderman` föddes 1894 och dog 1976 i en ålder av 82 år.
Kajsa Dandenell som spelar `Skrållan` är idag 46 år. Har inte fått fram någon information om vad hon gör idag, men hon är bosatt på Visingsö.
Lillemor Österlund som spelade `Teddy` är idag 58 år och arbetar som veterinär.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se