Recept.

Empan ville ha receptet på firresoppan jag slog till och gjorde igår, så här kommer det;

En god fisksoppa
ca 4 portioner

1 gul lök
2 vitlöksklyftor (jag brukar ta fler för jag gillar vitlök)
6 dl vatten
1 dl vitt vin (jag brukar ej använda det)
2 st fiskbuljongtärningar
1 pkt Kavli kräftost, 400 gr (funkar säkert med räkost också)
2 dl creme fraiche
400 gr vit fisk (Jag brukar använda alaskan pollock eller vad det heter).
Salt, cayennepeppar och dill
Jag brukar även ha räkor i, det blir som mer mat då.
Man kan även ha morötter i, men det har inte jag.

Hacka och fräs löken en stund. Späd med vatten och smula i buljongtärningarna.
Koka i 5-6 minuter och häll eventuellt i mera vatten.
Lägg i ost, creme fraiche och kryddor. Koka i några minuter till.
Dela fisken och lägg i den tillsammans med räkorna, sjud försiktigt tills fisken är genomkokt.

Kommentarer
Postat av: Erika

Kanske blir den idag då, tillsammans med ett glas Indomita.

2012-01-20 @ 10:48:02
Postat av: Cilla

Tycker ju även att det är supergott med morötter, funkar även att ha i purjolök ;)

Sen funkar det med räkost, även hummer om det inte finns annat på affären ;) Enligt mitt tycke i alla fall :D

2012-01-21 @ 21:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se