rätans skola.

Giv dina barn en framtid - låt dom gå i Rätans skola.




Under det kvällsliga fikat med Empan diskuterades det människor, personer som utmärker sig. Sånna som är lite coco-pants helt enkelt. I huvudsak kom vi fram till en, vilken jag inte nämner vid namn då jag inte vill hänga ut någon som hamnat i text pga dennes minst sagt udda beteende.

Kom även att tänka på min gamla kära grundskola, Rätans skola. En plats där det flitigt brygdes gojs i skåpen och bedrevs otukt på såväl toaletter som biljardbord. Mycket har hänt inom väggarna i den bygnaden, både polis och socialtjänst har fått komma akut för att internerna (dvs eleverna) inte har kunnat skött sig efter skolans normer. När jag tänker på dom kakor vi stal av vår klassföreståndare för att sedan kalasa på med läraren i syslöjd för det mig osökt in på att det är inte bara bakverk som byter lärare, även våra kära läromästares makar verkar ha en tendens att agera svingers. Nog om det, i Rätan har det skett mycket märkliga ting, det har till och med gått så långt att lärare har fått sätta på sina vilsna små underhuggare hund-pejl för att de inte ska springa bort under idrottslektionen. Och jag trodde min lokalförmåga var dålig, men denne utsatte gosse måste verkligen ha varit kass som var tvungen att springa omkring med halsband för att han var en smula oduglig.

I slutet av min skolgång fick vi en ny idrottslärare, han var Bulgar. Alla fick MVG i idrott, ända tills lärarstyrkan gick in och sa att man faktiskt inte fick göra så. Våra planer på att bli världskända idrottsmän var nu grusade.

Andra saker som ofta var förekommande på skolan var att man blev tvingad att äta den äckliga skolmaten, ville man inte ha så bar dom ut ett stycke potatis till en och stod sedan som en hök vid diskavlämningen för att se att man inte lämnat något på tallriken. Chokladsoppa serverades vanligen på fredagar, jag förstår inte än idag hur ett aktivt barn ska kunna stå sig en hel dag på en tallrik med förtjockad oboy?! Skolkade man en dag hade man automatiskt problem hemma och det kallades till akut personalmöte.

En gång hade jag fått i uppgift att skippa min franskalektion och istället baka sockerkakor som lärarna kunde mula i sig på sitt arbetslagsmöte, som den goda elev jag var antog jag uppdraget och bakade ner ett par hårdbrömackor (OBS! hela) i smeten också. Det sas aldrig någonting om hur kakorna smakade, men ett som är säkert var att jag slutade få privilegiet att baka efter den dagen. How come?

Nåväl, nu har jag inte så mycket mer att tillägga om denna underbara skola, men vill ni veta mer föreslår jag att ni besöker
http://w1.687.telia.com/~u68702155/sid4.html, en väl uppdaterad sida om miljöskolan nummer ett.

Må väl.

Kommentarer
Postat av: Erika

Ja som sagt, en flitigt uppdaterad hemsida, det kan vi vara stolta över. Det är bra att det inte har stått att den är "under uppbyggnad" senaste 35 åren.

2009-03-02 @ 09:18:03
Postat av: Helena

Ja just det ja! Chokladsoppan, var alltid lite skinn på den också, hur tänkte dom? Tänk att det såg likadant när du gick som när jag gick! (nu lät det som om jag var hundra år äldre) Vi fick föressten leta våran mattelärare som på något underligt vis försvunnit när han skulle hämta en teve, återfann mannen dock i ett mindre passande skick...lite rund om tassarna kan man säga...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se